tisdag 9 juni 2009

Ska man ge pris till vad som helst?

Läser Åsa Linderbergs krönika i Aftonbladet att
"Nina Karin Monsen är en norsk filosof som menar att homosexuella inte borde få uppfostra barn, eftersom sådana ungar blir utvecklingsstörda. För detta har hon belönats med årets Fritt Ord-prisen på 400 000 norska kronor."

Det verkar ju inte klokt! Om jag som pappa och man har levt i ett heterosexuellt förhållande skulle jag då bli en sämre pappa om jag väljer att leva i ett homosexuellt förhållande? Jag är väl samma pappa för det...?

Men jag tror det är sant att få föräldrar blir lyckliga när de får reda på att deras barn är homosexuellt. Inte därför att det är homosexuellt utan därför att det blir så mycket svårare för det barnet i samhället. Empati finns inte i överflöd i sådana situationer.

Visst får Nina Karin Monsen säga vad hon vill, yttrandefriheten är guld värd, men hon ska då inte få ett pris för att hon säger det hon säger och därmed ska framstå som modig. Då kan man släppa fram vilka extrema nazister och al Quida-anhängare som helst och ge dom pris för att dom är modiga i sina extrema åsikter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

5 kommentarer:

Ad Hoc sa...

Nä det är inte riktigt klokt och det är sådant snack man får höra o läsa om var o varannan dag som homo.
Klart att det finns föräldrar som blir förtvivlade när dom får veta. Jag vet dom som vänder sina barn ryggen.
Jag vet också dom föräldrar som aktivt stöjer sina barn... alla dessa pride-mammor och pappor och syskon. Anhöriga till oss far ibland väldigt illa, barn i regnbågsfamiljer kan fara illa av den fördomsfullhet som finns.
Att dom som uttrycker sig sådär okunnigt och på ett sätt som kan ställa till skada sedan belönas är bara ytterligare en kränkning. Vad är det för några som ligger bakom det där priset?
Denna norska filosofs åsikt om att barn i regnbågsfamiljer blir utvecklingsstörda är bara en droppe i havet av antigayåsikter som finns. Jag följer en blogg som tar upp mycket av de åsikter och den retorik som används i syfte att omänskliggöra homosexuella. Där får sig även kyrkan en känga.
Jag önskar så att människor skaffade sig ordentlig kunskap, var litet mer källkritisk, tog reda på hur vi är, frågade efter oss, tog sig en funderare på sina egna och andras fördomar... och att kyrkan jag älskar mer aktivt börjar arbeta för att hbt-frågan ska bli ett självklart inslag i den större frågan om mänskliga rättigheter och mångfald.
Nu när ni drar upp era riktlinjer för framtiden... kommer ni att tänka på oss då? För mig är den frågan jätteviktig.
Tack för din reaktion Input. Du reagerar klokt... tycker jag. Glad att du finns.

Erica sa...

Märkligt, det måste jag säga! Skulle det vara modigt att vara trackasera andra människor? Ibland kan jag undra hur det är ställt med människorna!

Anonym sa...

Läser ofta benna blogg.
Tar upp angelägana frågor.
Är med i SMK.
Har engagerat mej i HBT-frågor.
Istället för pris borde Hbt-hetsande frågor prövas av diskrimineringsombudsman.
Regnbågsfamiljer förtjänar stöd och uppmuntran inte slag under bältet.
Viktigt att vi kristna visar vår förståelse för att familjer kan se olika ut.

Benny Fhager

INput sa...

Till Ad Hoc, Erica och Benny: Tack för era kommentarer. Visst är det viktigt att reagera - även om jag inte vet så mycket om frågan mer än vad Aftonbladet skriver. Men nån sanning finns väl i krönikan och då ska vi självklart reagera på såna befängda påståenden.

Anonym sa...

Gå gärna in på de sk “humanisternas” webbsida och deltag i den sk “undersökningen”!

Viktigt att vi visar oss även om de betraktar oss som en minoritet!

http://www.gudfinnsnoginte.se

Sprid gärna detta vidare till andra som kan vara intresserade!


Mvh

Berndt Isaksson