måndag 8 juni 2009

Gud finns nog inte - enligt Humanisterna

Humanisterna vill skapa debatt om tro och livsåskådning genom sin kampanj "Gud finns nog inte". Läs mer i Dagen och Kyrkans Tidning.
I kampanjen finns ett test med 15 frågor som man kan svara på och den vägen få reda på hur "religiös" man är. Testet finns här.

Jag roade mig att svara på frågorna och fick veta att jag "tillhör den mindre del av befolkningen i Sverige som är mycket religiös."

Tack för det, jag borde väl tolka det som ett gott "betyg"!
Men det finns en liten oroande magkänsla, att jag därmed tillhör en liten fanatisk och marginaliserad grupp i Sverige med mycket extrema åsikter om tro och moral.

Har min självkännedom spelat mig ett allvarligt spratt?
Jag som trodde att jag var en alldeles normal människa med en kristen tro...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

15 kommentarer:

Erica sa...

Ha ha, vad roligt. Tänk att tillhör en minoritetsgrupp. Jag tror att du har sällskap med många :-)

Jag läste någonstans det här: "Ateisten förnekar Gud så mycket för att han/hon ser Gud så tydligt".

Den tycker jag är rolig :-)

Tro Håb og Kærlighed sa...

Hej Ingmar - har netop hittet din blog. Håber det er ok, at jeg linker til den?

INput sa...

Det tycker jag också! För att kunna förneka något måste man nog ha en klar uppfattning om vad man förnekar Så det är nog sant!

Klara sa...

Hej och så kul att hitta till din blogg. Läser med stort intresse.

Vet du något om den här skolan, http://www.strombackfolkhogskola.se. Har hittat min drömutbildning där, men vill gärna veta om någon vet något.. :)

INput sa...

Hej Charlotte!
Trevligt att du tittade in på min blogg. Det är bara roligt om du vill ha bloggen på din länklista. Jag plockar in din blogg i min lista. Sommarhälsningar till dig och Jörgen!

Fredrik sa...

Jag tillhör också "den mindre gruppen" ....

Jag tror faktiskt inte att det är sant. Den absoluta majoriteten i Sverige är jag övertygad om är antingen troende eller agnostiker. Det finns färre ateister än man tror.

J sa...

Du har även sällskap av mig.

Ad Hoc sa...

Jag tillhör visst minoriteten också i detta... som vanligt höll jag på att säga. Fast just nu här inne på din blogg Input verkar jag tillhöra en majoritet. Det var ju roligt.

INput sa...

Hej Klara!
Strömbäcks folkhögskola är en jättebra skola, det vet jag!!! Bra miljö, bra personal och en kanonbra rektor (hoppas Anna-Karin läser det här :-)
Jag har besökt skolan några gånger och gillar den skarpt - fast den ligger lite för långt norrut för min sydliga smak. Good luck!

Erica sa...

Jag tror att Fredrik har rätt :-)

Ad Hoc, vad kul att kunna vara både och! Vara både minoritet och majoritet, Tänk om man var en beige människa, det hade ju varit lite färglöst ;-D

Vilken kul natt diskussion du har fått igång Imgemar!

INput sa...

J: Tittade in på din blogg, snygg men lite svårläst layout (du vet, skumma ögon på äldre :-)
Hittade ingen profil på dig, blev lite nyfiken...
Fredrik,Erica: Du stämmer nog att "rena" ateister är i minoritet. Undrar om man kan svara på testet så att resultatet blir "du tillhör den mindre del av befolkningen i Sverige som är mycket ateistisk"...
Ad Hoc: Ibland i majoriteten, ibland i minoriteten, kanske är det viktigaste att vi tillhör en grupp antingen den är stor eller liten - No man is an island...

Erica sa...

Ingemar, jag håller på att byta bloggverktyg och undrar hur du gör för att få upp andra bloggar i ett nytt fönster?/ Erica

Christer sa...

Det är väldigt normalt att man anser sig normalt :) De som tror på en personlig gud utgör mindre än 18% av befolkningen och även med mer vida definitioner av religiositet/andlighet så är andelen under 40%. Så ja, ni troende är en minoritet i Sverige.

Erica sa...

Hur är definitionen då undrar jag? Jag umgås mest med människor som säger sig vara icketroende. Men när man börjar prata om tro, så är det väldigt många som tror, det är bara det att de inte har vokabulär eller ramar att "sätta" sin tro i. Om tro bara ska handla om kyrklig tillhörighet, ja då kan jag förstå din ståndpunkt Chrixter. Men det är få människor som är renodlade ateister när man börjar skrapa på ytan.

chrixter sa...

Jag plockade siffrorna från en artikel av Sturmark

http://www.humanisterna.se/index.php?option=com_content&view=article&id=412:sturmark-svarar-mogren-och-omar&catid=32:fndsnyheter&Itemid=78

Jo, med tanke på källan så är väl siffrorna valda för att minimera "troendet" men de var de enda jag snabbt kunde hitta. Håller med om att väldigt många har extremt luddiga åsikter om vad de tror på/inte tror på. När jag som ateist diskuterar med de som inte normalt tänker på denna typ av frågor så är de lätt att få dem att, iallafall för stunden, bli "inte troende". Tvivlar inte en sekund att en troende på samma sätt kan få samma person att istället anse att bli "inte ateist".