torsdag 11 juni 2009

Gud finns nog nu - enligt en ny blogg!

Humanisternas blogg gudfinnsnoginte.se har fått en motblogg i gudfinnsnog.nu Bloggen har startats av pingstpastorn Roger Arnfjell. Egentligen ville han ha domännamnet gudfinnsnog.se, men se, det var redan registrerat av Humanisterna.
Kanske klokt av Humanisterna att ha en fallskärm om utifall att Gud verkligen finns...

Har två funderingar:
- Undrar vilken blogg som mest stryker under att Gud finns. För mig blev Humanisternas blogg i det fallet minst lika tydlig som Rogers nya blogg.
- Jag måste erkänna att jag inte begriper mig på Rogers övriga inlägg på bloggen. Han skriver att "på den här bloggen finns intressanta inlägg som indikerar Guds existens och hans förmåga att hjälpa." Inte blir jag mer övertygad om att Gud existerar efter att ha läst hans inlägg, men jag kanske har svårt att fatta poängen...

Läser i Dagen att Christer Sturmark, Humanisterna och Dagens chefredaktör Elisabeth Sandlund sitter i svt´s soffa på fredag morgon. Det kan nog vara värt att lyssna på det samtalet!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar:

Erica sa...

Det är ju en urlöjlig och absurd kampanj. Hur kan man kampanja om att Gud inte finns om man inte tror att han finns? Jag får inte ihop den ekvationen helt enkelt.

Jag själv gjorde testet igår med hjälp av ditt tidigare inlägg. Jag tyckte det var urbota dumma frågor. Deras sajt är ju exakt det som jag ställer mig frågande till när det gäller väldigt många kristna bloggar. Denna självutnämnda position att säga vad som är "rätt" och vad som är "sanning". I testet blev jag ifrågasatt ifall jag var troende och om det inte var så att jag följde traditioner av gammal vana.

Jag tycker det är sorgligt att några, oavsett läger (för det är ju samma mynt, bara olika sidor av det) tar sig rätten att tala om för alla andra hur det ligger till. Jag står fast vid att det bara är Gud som vet och vi människor är utlämnade till att tro. Jag tror Gud hade en mening med det. Att säga bu eller bä om det ena eller det andra är ju ett försök att äta det där äpplet igen.

Men de så kallade humanisterna (att bara ta sig rätten att kapa det namnet är ju helt absurt!) går ju Guds ärende, helt klart. Jag undrar om det var det de hade tänkt, att kampanja för Gud :-)