måndag 25 maj 2009

EU-valet och Palestinakonflikten

I min morgonrunda bland bloggar jag läser stöter jag på Dessa mina minsta bröder som diskuterar KDs inställning till Israel-Palestinakonflikten i ljuset av EU-valet med anledning av att Palestinagrupperna har ställt ett antal frågor till riksdagspartierna.

I svaret från KD sägs bl a:
"Israels ockupationer kan inte per automatik anses vara i strid mot folkrätten, det finns alltså enligt folkrätten perspektiv som gör att Israels ockupation kan tolkas som rättsenligt."

Jag är ingen expert på folkrätten, men nog förefaller KDs svar vara alldeles uppåt väggarna. Jag har svårt att förstå hur Israels ockupation kan bedömas vara i enlighet med folkrätten. Kan någon hjälpa mig med svaret - kanske någon från KD?

Så läser jag Ingvar Laxviks debattinlägg i Dagen där han pläderar för att Europa ska tvinga fram en lösning i Israel-Palestina-konflikten.
Han avslutar sitt inlägg så här:
"Det är förstås inte oviktig att utreda om påståendena om folkrättsbrott har fog för sig, att klargöra Jerusalems status, att bestämma vad som ska ske med bosättarnas fasta egendom och att klara ut hundratals andra frågor. Men lägg det åt sidan tills vidare. Ta de stora besluten i EU. Och ta dem nu!"

Det är Europa som har lösningen, enligt Laxvik, och som också har det moraliska ansvaret att arbeta/tvinga(?) fram en lösning.
Därför är det viktigt, tycker jag, att EU-valet också ses i ljuset av Israel-Palestinakonflikten.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men du saknar ju helt det bibliska perspektivet på frågan om Israel. Att landet tillhör judafolket är det tydliga bibliska svaret, oavsett vad EU eller FN säger.

Mvh

Berndt isaksson

INput sa...

Jag vet att det här är en kontroversiell fråga för många. Men jag tycker ändå inte det är rätt att staten Israel med krig och ockupation lägger under sig landområden.
Så det jag undrar över är om det bibliska perspektivet = staten Israels ockupation av östra Jerusalem,Gaza,Västbanken och Golanhöjderna?
Jag tycker nog att 1967 års gränser är mera acceptabla och att en tvåstatslösning nog måste till -även om jag i mina drömmar ser visionen av en enda stat gemensam för både judar och palestinier.

Anonym sa...

Krig och ockupation??? Israel har aldrig startat något krig, utan har alltid blivit anfallna.


Berndt Isaksson

INput sa...

Berndt: Du har ju rätt i den meningen att Israel 1967 kände sig hotat av alliansen Syrien-Jordanien-Egypten och därför gick till anfall.
Av de landområden Israel då lade under sig, behåller man idag östra Jerusalem, Gaza, Västbanken och Golan.
Som jag ser det borde väl ändå Israel idag lämna tillbaka dessa områden, för idag finns väl inte samma hot om anfall från grannländerna som det var 1967.

Anonym sa...

Det är ju märkligt att inte palestinierna har läst Bibeln. Det måste varit därför de envisades med att bo där och vara ivägen för den israeliska statens skapelse.
/C

INput sa...

Till /C: Det kanske vore en bra början på vårt samtal om du först studerar de båda folkslagens historia hur länge resp. folkslag har bott i området. Sedan kan vi fortsätta vårt samtal.

Per Tenggren sa...

Jag håller med dig Ingemar. Konflikten i Mellanöstern är en av mänsklighetens svåraste prövningar hittills. Det måste vara tillåtet att kritisera staten Israels agerande. Det bibliska perspektivet som Berndt skriver om kan inte innebära att det av människor utsedda styret i Israel har ett carte blanche att bete sig som de vill. Och kanske är det palestinierna som är några av dagens samarier.

Cecilia Dalman Eek sa...

Jag vet inte jättemycket om folkens historia i Palestina. Men jag vet hur det gick till när samhället Kfar Achim i Gaza byggdes. Då, i början av 50-talet, några år efter andra världskriget, byggdes Kfar Achim ovanpå den arabiska byn Qastinas mark, vars invånare drivits på flykt i juli 1948. Där bodde 900 personer som levde av att bla odla vete och citrusfrukter.
Då var Europa och Sverige moraliskt förlamade av det andra världskrigets fasor. Aldrig tidigare hade man sett ett industriellt försök att utrota ett helt folk - Nazisternas folkmord på judar. Europas brott – våra egna brott – mot mänskligheten motiverade att judar fick en egen stat. Palestinier betalade priset. Då förmådde Europa inte inse att ett annat folk bodde där Israel skulle bildas. Nu måste vi lära av historien och vi - EU och Sverige - ta vårt ansvar i arbetet med att forma ett samhälle som israelers och palestiniers barn kan leva i.