lördag 28 mars 2009

Är kvinnliga ledare mindre generösa än manliga?

Jag studsar inför frågan som jag läser i Dagen.

Artikeln handlar om ett ledarseminarium i Stockholm för kvinnor. Ledaren Christina Hellström menar att kvinnor behöver bli mera generösa mot varandra.

Och vad beror det på att kvinnor inte är tillräckligt generösa mot varandra? Är inte systraskapet tillräckligt starkt? Har inte kvinnor tillräckligt med självförtroende? Är männen bättre ledare därför att dom i ledande positioner har tränat betydligt längre än kvinnor?

Är det orsaken till att kvinnliga ledare är mindre generösa än manliga?

Jag blir då inte klok på artikeln? Än mindre på budskapet! Är ledarskap könsbundet? Jag trodde vi hade lämnat denm diskussionen - men jag kanske har fel...? (fast det tror jag inte).

Min erfarenhet är att ett generöst ledarskap bygger på lyhördhet, auktoritet och empati - och det har inget med kön att göra - såvitt jag förstår!

Intresserad? Läs andra bloggar om , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo , tyvärr tror jag det är vanligare att manliga ledare är generösa än att kvinnliga är det.
Det tror jag beror på att män vanligen har bättre självförtroende.
Ju sämre självförtroende man har, desto mindre "utrymme" unnar man även andra.
Det är därför budet är "älska andra som du älskar dig själv" för man måste b ö r j a "älskandets konst" med att utöva den på sig själv, så man v e t hur det går till att "älska".
/ Gunnel Norrö