tisdag 4 augusti 2009

Flyktingläger

Vilket bra intiativ!

Några svenskar i Onsala flyttar ur sina hus med tanken att hyra ut husen till semesterfirande och låta pengarna gå till flyktingar i Sudan för att ge resurser till rent vatten och möjligheter att bygga upp ett fungerande samhälle. Själva slog dom upp ett tältläger utanför Onsala kyrka under några veckor.

Det var väl inte så många som hyrde deras hus men istället födde tältlägret andra initiativ som gjorde att man idag har passerat över 100 000 kr till Sudan.

På torsdag skjutsar jag en av våra döttrar och hennes barn till ett familjeläger på Västkustgården. Funderar på hur många läger jag själv har varit på. Ganska många genom åren! Och efter varje läger började längtan till nästa.

Men visst är det lite konstigt. Lägerliv i Sverige längtar man till och tycker är mysigt - lägerliv i Sudan är ett nödvändigt ont.

Vill du läsa mer om Refugee Camp Support kan du kolla deras hemsida här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Erica sa...

Jag, läger är kul när man vet att man kan komma hem till någon form av "ordning" igen. Mina grabbar är på scoutläger denna veckan och idag har vi varit där och besökt dom. Jättekul att se hur de har det och lite av lägertarmen grep tag i mig. Men tanken på att jag, mina nära och kära och massa andra människor skulle befinna oss på läger för att ha flytt med våra liv som insats får mig bara ledsen. Jag tänker framförallt på alla barn där det här är verklighet. Då blir jag så otroligt tacksam över att mitt liv ser annorlunda ut.

Dessa mina minsta bröder sa...

Grattis på födelsedagen "Fyllde 70 år den 18 juli." enligt tidningen Dagen