lördag 30 maj 2009

Gemensam högskola

Metodistkyrkan är sedan något år tillbaka huvudman för Teologiska Högskolan Stockholm, THS tillsammans med Sv Baptistsamfundet och Sv Missionskyrkan.

Sedan 1924 har Metodistkyrkans pastorsutbildning varit förlagd till Överås, Göteborg och bedrivits på nordisk nivå. Men för att bedriva akademisk utbildning får "den kritiska massan" på institutionen inte vara alltför liten. Det måste finnas både bredd och djup i den akademiska utbildningen, detta blev i längden svårt att upprätthålla på Överås.

Att överföra pastorutbildningen till Teologiska Högskolan Stockholm blev en smidig och kreativ process och nu har Metodistkyrkan tillgång till en bred och kvalitativ hög akademisk teologisk utbildning. Dessutom ett spännande akademisk utbildning i Mänskliga rättigheter.

THS har i dagarna också inbjudit Stockholms stift/Sv Kyrkan till samtal kring ett huvudmannaskap i THS, vilket känns som ett naturligt steg med tanke på att många blivande präster i Sv Kyrkan går sin utbildning på THS.

Läser i Dagen att Sv Alliansmissionen, Pingströrelsen och Evangeliska Frikyrkan har på sina årskonferenser diskuterat planer på en gemensam högskola. Jag tror det är rätt väg!

Min erfarenhet från arbetet med THS är att det fordras ordentlig volym och kapacitet för en teologisk utbildning som svarar mot samhällets och samfundens behov. Även om Metodistkyrkan hade en mycket bra utbildning på Överås, så har vi idag en ännu bättre bas för kyrkans utbildningsbehov, med möjligheter till både akademiska examina och avancerad forskning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Det som är så djupt tragiskt med att pastorsutbildningar blir så akademiska är att man hindrar de många som Gud kallar till pastorstjänst, men som kanske inte alltid har så lätt för sig vad gäller akademiska studier. Det som kanske har stora gåvor för att vara pastor och själavårdare, men som har svårt för just akademiska studier göre sig icke besväret att svara ja på Guds kallelse, ty porten är stängd. men har man bara ett bra läshuvud så kan man idag utan större problem bli antagen för pastors/prsätstudier, trots att man kanske i övrigt saknar de kvalifikationer man som pastor bör ha. Därför har vi också idag inom kristenheten många präster/pastorer som bara ser det som ett tjänsteamannayrke och inte har någon verklig kallelse i botten, och ibland inte ens en verklig frälsningserfarenhet.

Mvh

Berndt Isaksson
Genom Guds nåd pastor sedan 1981

INput sa...

Berndt: Du pekar på en fråga som är viktig att diskutera. Förmodligen är det som du säger att inte alla som upplever kallelsen också har förmågan att läsa in en teologisk utbildning. Men frågan är var vi sätter ribban för en pastorsutbildning? Jag har inget bra svar på den frågan, men jag tror att det är viktigt med en gedigen yrkesutbildning vare sig det gäller pastorsyrket eller något annat yrke. Jag minns från min ungdom (fast det är länge sen) när jag gick ut som ettårsarbetare och sedermera också fick pastortjänst, att det fungerade några år, men jag kände mer och mer att jag inte hade tillräcklig teologisk utbildning för min pastorstjänst. För min del innebar det att jag valde en annan yrkesbana.
Men hur ser du själv på var ribban ska ligga för en yrkesutbildning som pastor?

Anonym sa...

Jag anser att vi måste tänka om och se att det finns många som skulle kunna bli goda pastorer och själavårdare även utan en flerårig akademisk utbildning. kanske bara någon ettårig bibelskola eller liknande. Men många har inte förmågan att klara de akademiska studier som en pastorsutbildning via THS innebär, och då är de utestängda även om de aldrig så mycket bär på en kallelse. Det har jag lyft fram många gånger men aldrig mött någon förståelse för.

Mvh

Berndt Isaksson

Anonym sa...

Varför skulle en person "med läshuvud men utan kall" söka prästpastorstjänst alls? Då söker man väl sig vanligtvis till en utbildning som passar en bättre (om man inte tvingas till det förstås).
Varför bör en person utan läshuvud men med kall bli antagen alls med tanke på vilket ansvar det innebär att tjäna i kyrkan?
Skall man bara gå efter kallet riskerar man snart hamna i den mörka medeltiden och fundamentalism. Går man efter bara kallet kommer människan snart förlora respekten för kyrkans företrädare. Kyrkan riskerar att utan läshuvud förlora kontakten med förnuft och verklighet.
Berndt:
Om du inte får förståelse för ditt tänk kanske det beror på din i övrigt exkluderande grundsyn (...dock inte i detta fallet i inkonsekvensens namn)?

Adhocen...

Anonym sa...

Däremot kan man fundera på pedagogiken och se till att det finns pedagogiska alternativ att erbjuda så att fler kan tillgodogöra sig undervisningen eftersom vårt sätt att lära in skiljer sig åt.
//Adhocen...

Anonym sa...

Adhocen...

Men det är väl Gud som kallar, och att då stänga dörren för de som inte har vad du kallar "läshuvud" är ju att sätta sig över Guds vilja med en människas liv. Därmed inte sagt att inte en person som säger sig ha en kallelse ska prövas av församlingen som "in the first place" ska rekommendera någon för pastorstjänst.

Sen visar du på stor okunnighet när du påstår att medeltiden kännetecknades av att man då bara gick efter kallet. Det var snarare tvärtom på den mörka medeltiden.

Anonym sa...

Inlägget till Adhocen den 2 juni 2009 08:04 glömde jag underteckna med mitt namn.


Mvh

Berndt Isaksson

INput sa...

I respekt för pastorsyrket, så tycker jag nog att vi måste ha en yrkesutbildning värd namnet. För mig har detta inget med kallelsen att göra. Frågan är om Gud kallar människor utan att också utrusta dom på lämpligt sätt?
Att vara pastor är att (bland annat) förkunna Guds Ord. För mig är detta oerhört ansvarsfullt. Och jag tror att man måste vara väl förberedd och utbildad för den uppgiften. Jag tror inte det räcker med en ettårig Bibelskola. Det fordras ett betydligt djupare studium av Guds Ord, för att få en fast grund för sin förkunnelse. Och jag tror också att det behövs en gedigen fortbildning parallellt med förkunnelsegärningen.

Anonym sa...

Till frågan om pastorsutbildning hör ju sen inte bara frågan om den är akademisk eller inte, utan lika mycket vad slags innehåll utbildningen har, dvs vad slags tro och teologi som den är präglad av. Jag skulle ALDRIG med gott samvete kunna rekommendera någon som bär på en kallelse att söka sig till THS idag. Det är en utbildning som mer och mer präglas av en ganska extrem liberalteologi som jag menar är förödande.

Mvh

Berndt Isaksson

INput sa...

Berndt: När du skriver att THS står för en "ganska extrem liberalteologi", då undrar jag på vilka dokument och studieplaner du grundar ditt påstående på och i vilka delar av undervisningen du syftar på?