torsdag 2 april 2009

Livsviktigt

"Den som har humor lever längre och klarar stress och motgångar bättre. Humor är bra för immunförsvaret, motverkar cancer och får en arbetsplats att fungera bättre.

Det är SvD som startar en ny artikelserie. Sven Svabak,professor i psykiatri och medicinsk humor(!) har studerat humor sedan 60-talet.

Läs hans slutsatser i artikeln, och kan du leva efter dom, så blir du stort sett odödlig. Han säger bl a:
"När vi analyserade och rensade bort sådant som kunde snedvrida resultatet visade det sig att humor hade störst genomslags­kraft, den minskade dödligheten med 35 procent."
Inte illa!

Slutklämmen är också bra:
Flera av sina studier har Sven Svebak publicerat i ansedda tidskriften Humor: International Journal of Humor Research som ges ut av International Society for Humor Studies där han varit president. Samfundet samlas till forskarkongress varje år.
– Den svenska representationen är alltid väldigt liten.
Vad beror det på tror du?
– Jag vet inte. Men jag har mina teorier.


Klockrent! I Sverige får inte ytan krackelera, vi ska vara smarta, vältränade, snygga, utbrända - och humorlösa?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

Bengt E sa...

Intressant med humorn. Amos Oz har samma reflektion kring fanatismen. Han har aldrig mött en fanatiker med humor, eller om det var aldrig mött någon med humor som varit totalfanatiker.

Erica sa...

Men du tillhör i allefall de som hamnar i riskzonen, om jag uppfattat dig rätt :-)

Erica sa...

Nu måste jag korrigera mig själv! Det föll bort ett "inte" i min förra kommentar! Det jag menade var ju att du har ju humor, så har ju ett långt liv att vänta! Tänk så fel det kan bli!!! :-)

INput sa...

Tack Erica för din kommentar nr 2 -annars hade det blivit ännu en sömnlös natt :-)