fredag 3 april 2009

Jesus och Jonas Gardell

Bara några minuter efter det att jag kom till Domkyrkan i Göteborg, så stängdes dörrarna - knökafullt 40 minuter innan det började!
Undrar om folk kom för att lära sig mer om Jesus eller om det var för att lyssna till Jonas Gardell? Förmodligen bådadera!

Jag har i tidigare blogginlägg bekänt att jag har omvärderat Jonas Gardell efter hans insats i Stjärnorna på slottet, därför var det intressantatt få lyssna till honom live.
Hans nya bok Om Jesus gjorde mig också nyfiken.

Vad säger då Gardell om Jesus, som inte redan är känt? Från mitt något begränsade teologiska perspektiv, så fanns inte mycket av nyhetens behag i hans föredrag/kåseri/promotion för boken.

Jag har därför lite svårt att förstå Ulf Ekmans kritik i Dagen. Om Jesus var analfabet eller tandlös är för mig inte det avgörande för min tro - däremot vad han sa och gjorde, det betyder mycket för mig. Framför allt att han är Guds Son med allt vad det innebär av frälsning och evighetsperspektiv.

Det som tog tag i mig var Gardells metafor om himlen som en plats där allt är upp och ner och där alla sitter huller om buller. Där finns förmodligen både baptister, metodister och andra samfundskristna likaväl som horor och rövare - Jesu ord "Idag ska du vara med mig i paradiset" är den gränslösa kärlekens ord.
- Varje gräns vi sätter för Guds kärlek är vår egen privata gräns, sa Gardell, livet är minsann ingen audition, där jag måste bevisa min egen förträfflighet inför Gud!

Intresserad? Läs andra bloggar om , ,

1 kommentar:

Eríca sa...

Det där gillade jag, att livet inte är någon slags audition inför Gud!