fredag 6 mars 2009

Slogans, visioner eller verklighet?

Det är frågan som har snurrat i mitt huvud de senaste dagarna. Det handlar om de ekumeniska samtalen mellan Sv Baptistsamfundet, Missionskyrkan och Metodistkyrkan.
Tre arbetsgrupper har presenterat ett 22-sidigt dokument om teologi, församling och uppdrag för en ny kyrka.
Och i onsdags samlades presidierna för att arbeta fram en vision för den nya kyrkan.
Läs Dagens artikel här.

Och resultatet?
Ja, metaforerna för den nya kyrkan är många, den är inte "en stad ovan molnen" och "bygget måste få ta tid för att det ska bli både snyggt och vackert" och "man byter inte skjorta över en natt" dessutom ska den nya kyrkan vara "enkel som en krubba mitt i världens hemlöshet".

Metaforer och bilder kan hjälpa oss en bit på vägen för att förstå vad det är vi vill uppnå. Jesus använde också liknelser för att människor skulle förstå. Men han förklarade också vad han menade med sina liknelser.

Jag tror det är viktigt att vi nu försöker sätta ord på våra visioner och slogans, så att det blir begripligt varför vi vill en ny kyrka.

Gruppen som har arbetat med teologi för 2000-talet har en intressant samtidsanalys, där man bland annat pekar på hastighet, ytlighet, konsumism,misstro,ensamhet som präglar vårt samhälle idag.

Jag tror att i den analysen av vårt samhälle finns också svaret på en ny kyrka - och utmaningen för en ny kyrka - en kyrka som inte är "en stad ovan molnen" utan som är till för att svara på de frågor som människor har idag.
Den kyrkan vill jag tillhöra!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: