tisdag 10 mars 2009

Har vi en hjärna som är programmerad för att tro på Gud?

Nalle Puh har en Mycket Liten Hjärna - men han är klok ändå. Har under dagen deltagit i några bloggar som handlar om detta. Här och här. Men om hans hjärna är programmerad för att tro på Gud vet jag däremot inte.

Nu läser jag i Dagen att människan har en hjärna som är programmerad för att tro på Gud. Artikeln finns också i DN.
Det är amerikanska forskare som har hittat områden i hjärnan som kontrollerar religiös tro och vår tro på det övernaturliga.

DN skriver: Enligt professor Grafman, som forskar vid vid US National institute of neurological disorder and stroke i Bethesda, är våra hjärnor uppbyggda för att tro på nästan allting så länge det finns en grund för att göra det. Så snart något är mer mystiskt och man inte omedelbart kan se en logisk förklaring börjar Guds-områdena i hjärnan att bearbeta materialet.

Mitt snabba och något oreflekterade svar är:
- Visst, det är väl inte så märkligt eftersom vi är skapade av Gud och det omfattar väl också hjärnan!

Men när jag tänker efter en smula, så tror jag inte svaret är så enkelt att det går att förklara med elektromagnetiska rörelser i hjärnan.
Jag tror att det finns någon form av gudomlig gnista i varje människa. Något inom oss som rör både kropp, själ och ande och som ger en längtan efter det vi kallar Gud, det transcendentala i tillvaron. Inte därför att det är mystiskt eller saknar logik utan kanske snarare tvärtom - det är logiskt att tro på en Gud.
Och visst kan det ha med hjärnans aktivitet att göra, men det är för mig inte tillräckligt - min tro på Gud har sitt ursprung i Hela Människan!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag tycker du beskriver det så bra. Jag har svårt för när man delar upp människan i små delar. Det kan ha sin fördel och tjusning det också, men framfröallt tror jag som du, att det handlar om hela människan. Jag tror också att människan har fler dimensioner en än och jag väljer att tro att vi består av både en kropp, en själ och så har vi också den andliga dimensionen. Sen hur allting hänger ihop kanske inte alltid blir så tydligt för oss, men jag tror likafullt på det. Jag tror att tro handlar om att tro med fler delar och fler sidor än en.

Per Tenggren sa...

Tja, hur ska man veta. Det som synes vara enkelt, våra tre rumsdimensioner och tid, visar sig när man tittar lite under locket vara elva dimensioner. I varje fall om man får tro den så kallade M-teorin om hur allt hänger ihop. Ibland funderar jag på om vi människor verkligen blir mindre intressanta om Gud valt kemi och elektromegnetiska impulser för att transportera tankar och reaktioner. Det fantastiska är ju att det hänger ihop på ett sådant självklart sätt.

Anonym sa...

Per, så sant det du säger! Självklart blir det inte mindre intressant.