måndag 9 mars 2009

Gränslösa mötesplatser

Med jämna mellanrum dimper "Pedagogiska magasinet" ner i brevlådan. Senaste numret handlar om gränslösa mötesplatser. Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi, har en intressant artikel om lärande i en digital värld. Den som växer upp i en sådan värld formas av andra erfarenheter än den (=jag) som växte upp i en traditionell, långsam skriftkultur.

Han skriver bl a att "lärande i vår tid blir i allt större utsträckning en förmåga att bli en kompetent och reflekterad användare av alla dessa externa resurser för att lösa problem. Informationstekniken löser de behov vi har av att lagra information, men den ger oss inte per automatik kunskap."

Att se internet som en oändlig kunskapskälla, tror jag leder till fel slutsats. Internet är en oändlig informationskälla. Men kunskap får man på annat sätt.

Lärande i den digitala världen tror jag mer handlar om att kunna tolka och formulera svar och ståndpunkter i relation till ett problem eller en fråga.
Det handlar inte om att kunna återge något som man läst utan om att genom reflexion och analys komma fram till ett relevant svar.
Jag tror att lärande i en digital miljö ställer stora krav på att utveckla ett kritiskt tänkande och en analytisk förmåga.

När jag tänker efter, och funderar på mina 20 år i folkhögskolan, så tycker jag att det Roger Säljö skriver, påminner mycket om folkhögskolans sätt att arbeta. Grunden är att ge människor verktyg för att kunna hantera livet och kunna stimlera förmågan till eftertanke och reflexion.

Det är i sanning en spännande utmaning att utveckla bärande pedagogiska ideér för lärande i en digital värld!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad intressant! Jag har en vän som är lärare och som vurmar mycket för digitala hjälpmedel. Jag håller med dig om att det krävs otroligt mycket av den som lär ut, när utbudet är stort. Men så klokt reflekterat om det här med kunskap. Kunskap handlar ju om så mycket mer. Tack för intressanta tankar och lite hjärngympa så här på kvällskvisten :-)