Visar inlägg med etikett Metodistkyrkan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Metodistkyrkan. Visa alla inlägg

söndag 24 maj 2009

Den spännande Hur-frågan!

Resultatet överlämnas och det blev som sagt, ett kraftfullt ja till avsiktsförklaringen.

Men även om det blev ett kraftfullt ja, så vet vi att också finns människor som tvekar eller inte vill detta. För mig känns det oerhört viktigt att den fortsatta vandringen sker på ett sådant sätt att inte människor lämnas kvar vid vägkanten. Vi behövs alla i det fortsatta arbetet och vi behöver fortsätta att lyssna till varandra för att kunna bygga en kyrka, som har högt i tak och har låga trösklar och som förhoppningsvis kan rymma oss alla antingen vi är positiva, tveksamma eller negativa.

Men självklart är jag oerhört glad och tacksam över resultatet. Det känns som att vi nu har en gemensam startpunkt för ett spännande grundarbete för den nya kyrkan. De tre samfundens avsikt är klar - ett nytt gemensamt kyrkosamfund!

Nu får vi ta tag i den spännande hur-frågan. Vi vet var på vägen vi är, vi vet målet, men hur tar vi oss dit?
Det blir nog en ganska lång och kanske också mödosam vandring, men det är vägen som är mödan värd, skrev Karin Boye - och det är nog sant.

Den 3 juni möts presidierna till en heldag på Överås, Göteborg. Det blir en viktig dag där riktlinjerna för det fortsatta arbetet dras upp. Därifrån fortsätter vi den gemensamma vandringen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

onsdag 20 maj 2009

Återseendets glädje

Så är Metodistkyrkans Årskonferens på Limhamn igång och återseendets glädje stor - inte minst hos en av mina två pastorer.

Kyrkostyrelsens ordförande Elisabeth Englundh konstatarera att gemenskap är entt nyckelord när metodisterna möts till konferens. Vi är kanske inte så många, men värmen och glädjen att få mötas igen är stor.

Inledningsgudstjänsten med nattvardsfirande blev en fin start på konferensen och sedan ett trevligt mingel i Församlingshuset.

Det är bloggkollegan Jonssons funderingar som sitter i mitten - men så är han centerpartist också!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

måndag 16 februari 2009

Metodistkyrkans centralkonferens

Metodistkyrkan i Sverige är en del av United Methodist Church, som består av flera olika nationella Metodistkyrkor och har sitt ursprung i USA. De nationella metodistkyrkorna är indelade i olika regioner. Metodistkyrkan i Sverige tillhör den region som omfattar Norden och Baltikum. Kyrkan är episkopal vilket innebär att arbetet i regionen leds av en biskop.

Vart fjärde år samlas delegater från regionens olika nationella metodistkyrkor till en Centralkonferens. Den omfattar även Ryssland, som har en egen biskop. Denna gång hålls Centralkonferensen i Strandby Metodistkirke, Danmark med start på onsdag. Den svenska delegationen består av fem präster och fem lekmän, varav jag har fått ynnesten att finnas bland de fem lekmännen.

Ett viktigt inslag i årets konferens är val av ny biskop. Öystein Olsen, Norge har varit vår biskop i åtta år och går nu med ålderns rätt in i pensionärslivets olika aktiviteter. För närvarande finns fem biskopskandidater från respektive Sverige, Danmark, Norge och Lettland att välja bland. Men ännu kan nya kandidater dyka upp. På fredag sker biskopsvalet och på söndag installeras den nya biskopen i närvaro av kyrkoledare från flera länder.

Biskopsvalet är viktigt för oss metodister i Sverige med tanke på de ekumeniska samtal som nu pågår mellan Sv Baptistsamfundet, Svenska Missionskyrkan och Metodistkyrkan. Men också med tanke på det samarbetsavtal som finns mellan Svenska Kyrkan och Metodistkyrkan.

Mitt bloggskrivande under resten av veckan kommer förmodligen att bli ganska sporadiskt, men jag har betydligt alertare bloggkollegor (Pastorlasse i S:t Jakob och Tänk Själv) som kommer att hålla bloggvärlden uppdaterad om händelsernas utveckling i Strandby.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,