måndag 1 juni 2009

Gör ingenting!

Det bästa är att inte göra något särskilt, dvs gör ingenting! Det är slutsatsen av Erik Amnås utredning om "Staten och imamerna - Religion, integration,autonomi."
Erik Amnås uppdrag var att utreda om staten bör starta en imamutbildning för att motverka radikaliseringen av Islam. Hela utredningen finns här. Och Kyrkans Tidnings kommentar här.

Jag tycker att Erik Amnås slutsats är riktig. Varför ska staten gå in och bekosta ledarutbildning för en religiös organisation? Finns ingen anledning! Och varför ska just imamer pekas ut? Är dom speciellt viktiga för samhället eller är dom speciellt problematiska?

Nej, trossamfund och religiösa organisationer får nog klara av sin ledarutbildning inom ramen för det allmänna bidrag som staten kan ge, tycker jag. Muslimerna får väl bygga upp sina egna läroanstalter som t ex Baptistsamfundet,Missionskyrkan och Metodistkyrkan har gjort med Teologiska Högskolan Stockholm.
Men det finns en annan aspekt som Sändaren tar upp:
Baptistägda Sjöviks folkhögskola har legat i framkant för att få anordna kurser för att hjälpa imamer in i det svenska samhället genom att exempelvis anordna svenskundervisning och kurser i hur det svenska samhället fungerar.
Jag tror det är viktigt att inte minst folkhögskolor och studieförbund, får möjlighet att genom utbildningar och kurser underlätta vägen in i det svenska samhället för invandrare. Där ska resurser statsas!

Apropå Erik Amnås slutsats att göra ingenting - här kommer en sanslöst dålig P4-övergång. Idag har jag inte gjort ingenting men istället gjort någonting. Vi har nämligen startat bygget av ett avskiljande högt staket mot vägen. Under sommaren är vägen mycket hårt trafikerad av badsugna, och vi är helt enkelt tvungna att avskilja oss något från allmänhetens insyn. Hustrun har servat två käcka gossar Bengt och Fredrik från Smarholmens Bygg med svalkande vatten och undertecknad har varit en något fumlig hantlangare.

Så här långt kom vi idag:


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: