onsdag 27 maj 2009

"ICA ser dig" eller "Varför står mjölken längst in i butiken?"

Jag känner mig lite besvärad av att ICA har kartlagt mina köpvanor:
"Hej Ingemar! Den senaste tiden har du köpt följande varor. Nu kan du köpa dessa till rabatterat pris"
Ungefär så står det. Lätt besvärad känner jag igen den mörka chokladen och en del annat, som jag kanske inte borde ha köpt.

Så läser jag i SvD en klargörande artikel om "Varför mjölken står längst in i butiken". Det är naturligtvis ingen slump. Man ska gå sitt köpvarv antingen medsosl eller motsols, så kommer man så småningom till mjölken. Och mjölk måste ju alla ha!

Men metoderna blir alltmer förfinade. 15 grader under ögonhöjd är guldläget för en vara. Där är det optimala "ta-höjden". Och där finns ofta butikens egna varumärken.

Nu forskar man vidare och placerar ut små minikamror mellan förpackningarna för att studeera mitt ansiktsuttryck när jag tar en vara. Man försöker också på olika sätt att bryta mitt mentala körschema, så jag inte känner mig alltför hemtam i butiken, för då blir jag inte mottaglig för nya varor och märken.

Jag vill inte göra som du vill, när jag går in i butiken. Jag har genomskådat min fiende som krigar om min hjärna. Ibland förlorar jag slaget, men inte alltid. Min hustru förser mig med en inköpslista som jag slaviskt följer utan att se varken åt höger eller vänster.
Men ändå faller jag för den mörka chokladen, trots att den inte är 15 grader under ögonhöjd...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du kanske kan pröva att skriva en inköpslista själv, så kanske du lyckas bättre med dina ICA utflykter ;)

Låna gärna boken "Lennart Listor" på bibban... barnbok men klart intressant även ur ett genusperspektiv!
/FA

Cecilia Dalman Eek sa...

En alldeles underbar iakttagelse! Också jag känner mej otäckt bevakad när jag får rabatt på glass! Visserligen också på nyttiga grönsaker, men ändå...

Anonym sa...

Handla på Coop då da!

INput sa...

FA: Fast jag tror inte jag blir mindre påverkad om jag skrivan listan själv - men jag försrtår ditt understatement.
Cecilia: Vi är åtminstone två som delar på samma erfarenhet.
Anonym: Som om det skulle hjälpa att handla på Coop..

Ad Hoc sa...

Jag har det jätteknepigt i affären ibland för där finns så mycket av samma sort. Hur många olika mjölkmärken som helst att välja på. Müsli... också svårt. Fast det mest jobbiga det är när dom möblerar om. Vart tog kaffet vägen? Det stod ju här igår?! På dom där grejjerna tar det tid o anpassa sig alltså.
Listor e bra rent ekonomiskt. Med listor kan man lyckas komma hem med det man tänkt sig från början.
Dessutom saknar jag Raketost. Den där osten i tub som man fick skära loss med ett litet snöre. Jag tittar fortfarande efter raketosten i något slags förhoppning att den ska dyka upp igen.