tisdag 17 mars 2009

Sänk dödligheten!

Sitter i sängen med en fika och läser dagens GP - en helig stund för en pensionär!

Läser om masstest för att i tid upptäcka prostatacancer. Ett enkelt PSA-prov skulle kunna ge besked. Men hittills har man inte screenat män över 50 år.
Fram till nu!
För nu finns det vetenskapliga undersökningar över lång tid som visar på betydelsen av att cancern upptäcks på ett tidigt stadium.
Undersökningen visar också att det är väldigt få fall som upptäcks "för sent". De allra flesta upptäcks i tid och kan behandlas.

Nackdelen med screening är bland annat att det är svårt att skilja farliga tumörer från beskedliga. Därför kan det vara en viss risk för "överbehandling". Beskedliga tumörer, som inte behöver behandlas men hållas under kontroll, kan naturligtvis också skapa oro hos en enskilde.

Men frågan är om det är ett skäl för att avstå screening.
Jag tycker inte det!
Min erfarenhet är att ju tidigare en tumör kan upptäckas desto större är chansen till ett fortsatt friskt liv. Jag känner flera män som kan intyga detta.

Så, om du som läser detta, är en "gubbe över 50", så tycker jag du ska be din doktor om ett enkelt PSA-test - det kan faktiskt bli en värdefull investering i livet!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Du är rolig! "Gubbe" säger du. Jag tycker du verkar väldigt "ogubbig" :-)