söndag 8 mars 2009

"Multitasking"

Läser Peter Hjörnes krönika i dagens GP. Han skriver om "multitasking", egentligen en teknisk term inom datakörningar, men det finns också en annan beskrivning.

Det handlar om att kunna göra flera saker samtidigt. Till leda har jag hört att kvinnor är bättre på det än männen. Men det Peter Hjörne menar är att detta också kanske kan vara en generationsfråga. Unga människor har en helt annan förmåga att göra flera saker samtidigt än vi något äldre. Man kan både läsa läxor, äta, titta på tv och messa - samtidigt!
Fantastiskt!

Vad det handlar om är tydligen att unga människor har fått tekniska möjligheter att använda lite mer av hjärnans kapacitet än vi (något äldre).

Ska jag vara avundsjuk?
Nej, jag är nog inte det. Jag inbillar mig att saker måste få ta sin tid. Att det måste finnas möjlighet till fördjupning och eftertanke. Att kunna få njuta av en sak i taget. Att kunna känna glädje i att kunna koncentrera och fokusera i en uppgift. Därmed inte sagt att nya medier bara förytligar och fördummar.

Visst ändras våra vanor och beteende väldigt snabbt. Men jag känner det allt svårare att kunna ligga i framkant på alla tekniska prylars funktioner. Jag klarar inte av det och jag hinner inte med det heller - det tar för lång tid för mig. Men det kan också bero på min oförmåga att ta till mig all ny teknik och att bejaka alla nya kommunikationsmönster och beteenden.

Men å andra sidan kan jag fortfarande i full utsträckning njuta av magiska stunder med en bok, en film, en konsert eller en teaterupplevelse - men helst en i taget, tack!

PS! Peter Hörne påstår också att kvinnor är bättre lämpade för framtiden än män - därför att dom behärskar multitasking. Visst, jag kan bjuda på det idag på internationella kvinnodagen!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul! Du skrev om det jag själv hade tänkt at tblogga om. Vi läser tydligen samma tidning :-)

INput sa...

Det är ju kul att vi nappar på samma saker - men tycker vi likadant också?

Anonym sa...

Ibland korsar våra åsikter varandra och ibland ser vi saker ur olika vinklar. Det tycker jag är spännande. Jag får alltid något nygg med mig när jag vandrar runt kring andras tankar, som bloggar egentligen är. Jag hade tänkt att skriva från en annan vinkel, vi får se om det blir något. Ha en bra dag. E