tisdag 24 mars 2009

Får man skriva om något så banalt som en banan?



Electric Banana Band kommer från Sverige, men visste du att bananen härstammar från Sydostasiens djungler?

Redan på 600-talet f Kr kunde man läsa om bananen i buddhistiska texter. Under medeltiden trodde man att bananen var kunskapens frukt. Därför gav Carl von Linné en av banansorterna namnet Musa Paradisiaca.

Dom berömda bananlådorna konstruerades av norrmannen Christian Matthiessen, som 1905 började importera bananer till Norge.

Till Sverige kom den första bananbåten 1909 och under andra världskriget blev det stopp för all import av bananer till Sverige. Under andra världskriget tyckte bloggaren väldigt illa om bananer, så när min mor händelsevis kunde komma över en banan till den lille gossen gjorde hon istället en banantårta till sina väninnor - som blev lika lyckliga som gossen, som slapp bananen!

Idag äter svenskarna över 19,74 kilo bananer per person och år. Högsta siffran i västvärlden. Bananen innehåller mycket nyttigheter bland annat vitaminerna A, B2, B3, B6 och C samt selen, kalcium, magnesium, järn och kalium.

Allt detta - och mera därtill - får man reda på om man samlar på Postens motivblad. Nya bananfrimärken kommer den 26/3 - köp frimärken och ät bananer, men välj ekologiskt odlade!


Intresserad? Läs andra bloggar om , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är verkligen rolig att läsa. Ditt spektrum av ämnen är fascinerande och intressant. Jag har perioder då jag tycker att banan är gott, men ibland kan jag bara inte äta den. Till barn är den dock underbar att ha med. Matig och ändå nyttig, fastän den är söt.

Anonym sa...

På ICA i Varberg har dom bananfodral i hårdplast i rött, gult o grönt som man kan stoppa sin banan i så den skyddas från stötskador för det är då dom blir sådär bruna. Jag tror man får en om man köper en hel klase bananer men jag kom inte på varför jag skulle köpa en hel klase... å sen åkte jag hem till KBA utan fodral. Jag har hört att missfärgningen beror på nåt slags kemisk sockerutsöndring men en del tycker ju det är gott ändå.
Dom där minibananerna e väldigt goda men dom e dyra. Det får nog plats en hel klase minibananer i ett sånt där fodral. Det röda var snyggt... lite coolt sådär. Finns i Varberg. /Taz

INput sa...

Till Erica och Anonym: Visst är bananer praktiska. Ligger färdeiginpackade i fodral från början. Bra att ha med på utflykt.
Jag såg också ett bananfodral i plast idag på ICA. Men det är ungefär som att ha både hängslen och livrem - ingen sport. När bananen är uräten ur sitt fodral kan man sedan glida in på ett bananskal lite överallt. Kul att ni gled in!