onsdag 4 mars 2009

En idé i huv´et...

...ser ibland helt annorlunda ut när den kommer ut och andra människor tittar på den.
Jag tror det är Nalle Puh som säger så.

Och så känner jag det också efter åtta timmars stötande och blötande av ord. Vi var en grupp människorsom skulle arbeta fram en vision för en ny kyrka. Bara tanken är svår att greppa. Vad kan vi komma med som inte redan är sagt under 2 000 år? Finns det nya infallsvinklar, finns det nya utmaningar som inte redan är prövade.

Jag hade mina funderingar innan seminariet med ideér och tankar som jag hade tänkt. Men när vi tillsammans formade vad var och en bar på, så blev det, kanske inte en färdig vision, men ändå ett embryo till en utamaning för en ny kyrka.

Vägen dit började i en stor tratt där alla våra ord och tankar hälldes i, alltefter dagen fortskred smalnades tratten mer och mer. Det som sedan sipprade ut som ett embryo till vision blev 7 ord.

Det som fascinerade mig var egentligen vårt arbetssätt, att femton människors tankar kring en ny kyrka kan sammanfattas i sju ord efter en hel dags arbete.
Jag är fortfarande lite osäker på om det var ett bra eller dåligt arbete vi gjorde.

Men att låta dessa sju ord bli till handling i en ny kyrka - det är en ännu större utmaning än att sitta en dag och låta ideér komma ut ur huvudet.!

PS! Nu ska jag vila hjärnan och inte låta någon enda mer idé komma utanför huvudet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillar ditt sätt att berätta om dina personliga reflektioner i det du gör. Jag får så tydliga bilder på dina tankesvängningar. Hoppas ni får gjort massa bra. Hoppas Stockholm är vackert med nylagd snö och is på riddarfjärden.