onsdag 25 februari 2009

Nonchalant och okunnig lärarutredning

Rubriken kanske låter lite hård, men tyvärr verkar den vara sann. Igår kom "Folkhögskolan", tidskrift för folkhögskolevärlden, med rubriken i bagaget.

Som gammal folkhögskoleräv kastar jag mig snabbt över bytet och läser på sidan 2 om den utredning som bär det förpliktigande namnet "En hållbar lärarutredning".
(Rubriken får mig att undra om utredningens resultat blir mera positivt med inneordet "hållbar". )

Jag ska villigt erkänna att jag inte behärskar utredningen helt och fullt, men vad jag förstår gäller utredningens hållbarhet uppenbarligen inte folkhögskollärarutbildningen.
Den finns idag på universitetet i Linköping och har sedan 1970-talet utbildat ett stort antal folkhögskollärare.

1976-77 hade jag förmånen att gå där, det var ett av mina bästa år. Vi var en dynamisk grupp på ca 20 deltagare som inetnsivt under ett helt år analyserade och diskuterade vuxenutbildningens möjligheter parat med långa praktikperioder på folkhögskolor och studieförbund. Ett fantastiskt år, som har betytt mycket för min egen utveckling.

Lärarutredningen med sina 500 sidor skippar på en enda sida hela folkhögskollärarutbildningen - den behövs inte!
Vad man föreslår (men knappast som ett hållbart alternativ) är ämnesstudier och ovanpå det 90 högskolepoäng utbildningsvetenskap för vuxna. Men inte ett ord om det speciella med folkhögskolans arbetssätt, deltagarnas speciella behov och förutsättningar eller behovet av lärare med kunskaper som inte ges i ämnesutbildningarna.

Det är svårt att frigöra sig från tanken att utredarna mellan raderna anser att folkhögskolan inte är så viktig i sin pedagogik utan att den istället ska likriktas in i det allmänna utbildnings-systemet.

Under mina år har jag mött massor av människor som motbevisar utredningens nonchalans mot folkhögskolans unika arbetssätt som få människor att växa!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med likriktning... som att försöka slå in runda bollar genom ett fyrkantigt hål... ibland får man ta med sig en såg för att komma igenom. Vanliga gymnasiet fungerade inte för mig efter 2 el 3försök där sökte jag och kom in på Stensunds fhs (- frisksportsförb.).
Fungerade toppen. Fick betyg och kunde söka de kurser jag ville på universitetet... där fanns tom lärarkompetens att hjälpa mig läsa upp ett ämne jag behövde som inte ingick i kursplanen och kom då in och klarade universitetet. Så likriktning för mig innebär utslagning och utanförskap. Är det så att utredningen är ett steg på vägen att montera ner folkhögskolan för att lägga resurser på elitskolor?
Fd. elev vid Stensunds fhs... med såg om ifall.

INput sa...

Ja, jag tror att man kan misstänka att det åtminstone finns en risk för att lägga resurserna på annat håll.
Kul att du lyckades så bra på Stensunds folkhögskola. Jag har varit där och tycker också att det är en fina skola.