torsdag 26 februari 2009

"Israelvänlig" präst sökes


Nog kan man höja ögonbrynen en smula när man läser platsannonsen i EFS Budbäraren. EFS i Alingsås och Töllsjö söker (förmodligen en präst) som bland andra egenskaper också ska vara "israelvänlig".

(Minst) två funderingar har jag:
1. Vad menas med "israelvänlig", ska man vara vänligt inställd till den politik som Israel för
eller ska man vara vänlig mot människorna i Israel och inte tala illa om dom
eller ska man vara vänligt sinnad till den judiska tron
eller ska man bara vara allmänt vänlig när man kommer till Israel?

2. Om en präst i EFS ska vara "israelvänlig" då bör man väl också komplettera med att definiera vilka andra stater som EFS-prästen också ska vara vänligt sinnad till.

Jag tycker inte att sådana här inslag hör hemma i en kyrklig platsannons!

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Dessa mina minsta bröder sa...

Vad man menar med "Israelvänlig" är att man är sk. Kristen sionist
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kristen_sionism
De brukar tolka Uppenbarelseboken så att det judiska folket måste återförenas i Israel före Kristi återkomst. Därför stöder de judars invandring till Israel, och Israels ockupation av Västbanken och Gazaremsan, vilka anses ingå i Israel (Yeretz Jisroel) sådant det geografiskt beskrivs i Bibeln.

Jag tycker deras inställning är helt fel se artikel i min blogg.

INput sa...

Jo, jag förstår nog det också, men ville bara visa det orimliga i mitt något satiriska inlägg.

Anonym sa...

Märklig annons det där!