lördag 13 juni 2009

Balansen i livet

Egentligen hade jag tänkt att skriva några rader om behovet av rätt balans i livet. Min husläkare gav mig nämligen ett gott tips för att träna balansen. Det är ju viktigt för oss yngre äldre - kanske för andra också! I samband med tandborstningen gör man så många tåhävningar som möjligt, det stärker både balansen och hälsenorna.
Så småningom kan man ta överkursen och göra övningen på ett ben! Garanterat mycket svårare.
Tåhävningar två gånger om dan ger resultat, jag lovar!

Hade tänkt att skriva lite mer om detta men så tog dagen och därmed bloggen en annan vändning!

Och det hände plötsligt! Hustrun och jag hade varit med barnbarnen ner till bryggan för att ösa båten efter det myckna regnandet. Hustrun skulle ta sig ner för klippan till sandstranden och plötsligt miste hon sin balans i livet och kanade nerför den hala klippan. Vi såg på en gång att foten pekade i en annan riktning än normalt, så efter en stund kom ambulansen.

Nu har läkarna klamrat och skruvat fast fast benet och foten pekar i rätt riktning igen. Om några dagar kommet hustrun hem igen och sedan väntar sex veckors rehabilitering med hjälp av kryckor och rullstol.

På ett ögonblick kan man mista balansen i livet. Det kan föra med sig olika följder, mer eller mindre dramatiska och mer eller mindre långvariga. I vårt fall åtminstone sexveckor. Så nu går jag in och tar marktjänsten (jag har faktiskt gjort några procent innan också!) och ägnar mig åt hustruns rehab.

Därför blir det nog också sex veckors time out från bloggskrivandet - var sak har ju sin tid och nu är rehabiliteringen det viktigaste!
Fast osvuret är bäst, ett och annat inlägg kan dyka upp...

Hur som helst så önskar jag dig en trevlig sommar med god balans i livet - mellan in- och utsida och mellan sol och regn!
Och se upp med hala klippor - dom kan ge oönskade avbrott och benbrott!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Allt gott till er båda Input. Hoppas det som gör ont snart gör mindre ont (för det låter som en vurpa som gjorde riktigt ont)och att läkning går bra och rehab... och förebyggande tåövningar. Hälsa så gott. //Ad Hoc

Anonym sa...

Ang. balansövning och styrkerehabträning som jag blev rekommenderad efter fotbollsskada (när man kommit dit att man kan slänga kryckorna): gå i vatten (inte på)för vatten ger lagom bra motstånd... kanske där finns nån brygga att hålla sig i, eller hålla sig i varandra och så går man bara på i lagom takt på lagom djup. För snart är väl vattnet lagom varmt att vara i? Bara ett tips... //Ad Hoc

pastorns Ingridienser sa...

Allt gott, goda tankar och förbön för både hustrun och dig.
Kramar

Erica sa...

Åh, sköt om er bägge två! Kommer att sakna din blogg /Erica

Lasse Svensson sa...

Fy, det var verkligen tråkigt att höra! Hälsa så gott från församling och hennes personal!

lidos till capri sa...

Tänker på er.
Styrkekramar till er båda.
Det där med marktjänst fixar du.
E är ju en god arbetsledare.
Saknade er igår.

L o S

Cecilia Dalman Eek sa...

Va trist! Du måste hälsa och önska en snabb bättring! Å så får du försöka luta dej över sjukhussängen och buda över en kram från mej!
/Cecilia