tisdag 3 mars 2009

Nej, jag är ingen expert

...men jag fick vatten på min eurokvarn i morse när jag läste GPs krönika.

Det är Gert Gelotte, som jag alltid läser och som är en klok man, han skriver om en "sjunkande välfärdspolitik". Han oroas över kronans fall mot euron och dollarn och konstaterar att "det är en svindlande devalvering" som pågår.

Han skriver:
I kristider flyr investerare till större valutor med större marknader. Det är säkrast så. Alltså blir USA just nu rikare på en vanskött ekonomi medan Sverige blir fattigare på en välskött ekonomi.
Vi som är ett litet land har därmed en liten skvalpvaluta, som investerare inte litar på i kristider. Därför söker man sig till större valutor som euron och dollarn.

Vår export gynnas naturligtvis av en svag krona, men vad spelar det för roll när ingen efterfrågar våra varor (läs: bilar). Iställer får vi dyrt betala för alla importerade varor!

Jag vidhåller nog min grundtanke ju fortare vi byter kronan mot euron, desto bättre för vår framtid. Fast inte just nu mitt i krisen, men det ska väl vända nån gång...
Jag tror därför jag lägger min röst på det parti som gör euron till en valfråga 2010 -om inget oförutsett inträffar...!

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: